Élet pitvarfibrilláció és véralvadásgátló kezelés mellett – gyakorlati tanácsok: lelki vonatkozások, szexuális élet, testmozgás

Élet pitvarfibrilláció és véralvadásgátló kezelés mellett – gyakorlati tanácsok: lelki vonatkozások, szexuális élet, testmozgás

  1. Élet véralvadásgátló kezelés mellett: gyakorlati tanácsok

A pitvarfibrilláció diagnózisa többnyire élethosszig tartó következményekkel jár Önre nézve, és esetleg aggódhat amiatt, hogy a betegsége mit jelent a saját jövőjét tekintve. Kérjük, olvassa el az alábbi tippeket annak érdekében, hogy aktív és teljes életet élhessen a pitvarfibrillációja mellett.

Újonnan állapítottak meg nálam pitvarfibrillációt, annyi kérdésem van és annyi érzés kavarog bennem. Mit tegyek?

Ha épp nemrég állapítottak meg Önnél pitvarfibrillációt, akkor bizonyára rengeteg kérdése van. Kíváncsi a betegsége súlyosságára, és hogy várhatóan hogyan fog Önnél zajlani a betegség? Teljesen normális, ha számos érzés kavarog ilyenkor Önben, például bizonytalanság, félelem, akár szorongás és rossz hangulat.

Jó hírünk van az Ön számára! Habár a pitvarfibrilláció többnyire tartósan fennálló betegség, ha megfelelően kezeli a betegségét, akkor továbbra is hosszú és tevékeny életet élhet. Számos lépést tehet, amelyekkel segítheti a betegsége menedzselését, csökkentheti a szélütés kockázatát és enyhítheti az esetleges aggodalmait. Például:

  • Szerezzen ismereteket a betegségéről, annak tüneteiről, okairól és a kezelésekről (pl. a blogon olvasható betegtájékoztató egyéb fejezeteiből);
  • Hozza ki a legtöbbet a betegsége kapcsán az Önhöz közelálló személyekkel és az Önt kezelő egészségügyi személyzettel ápolt támogató jellegű emberi kapcsolataiból;
  • Beszélgessen el azokkal vagy olvasson olyan emberek tapasztalatairól, akik Önhöz hasonlóan pitvarfibrillációval élnek. Ne felejtse: nincs egyedül. Legalább 200.000 betegtársa szenved ugyanebben a betegségben. Cseréljen velük tapasztalatot.

Kutatások szerint azok a betegek, akik kellő ismeretekkkel rendelkeznek a pitvarfibrillációról (általában véve a betegségükről), kevesebb panaszról számolnak be, úgy érzik, hogy jobban ellenőrzés alatt tartják az életüket és kevésbé aggódnak a betegségük miatt.

Őrizze meg és ápolja az erős emberi kapcsolatait.

Az Önnél megállapított pitvarfibrilláció valószínűleg az Önhöz közel álló személyekre is hatással lesz. Teljesen normális, hogy a családtagjai és a szerettei aggódnak és félnek a betegség diagnózisa miatt.

A pitvarfibrillációnak gyakran nincs mások számára is nyilvánvaló, szemmel látható jele, amely nehézzé teheti az Ön körül élő emberek számára annak megértését, hogy Ön min megy keresztül. Ez csalódottságot, frusztrációt, neheztelést válthat ki Önnél. Ezért rendkívül fontos, hogy jó kommunikációt tartson fenn a családjával és azzal a közösséggel, amelyben Ön is él.

A nyílt és őszinte beszélgetések csökkenthetik Önnél a stresszt, és elősegítik annak az érzelmi közelségnek és támogatásnak a létrejöttét, amelyre Önnek szüksége van. Ne zárjon ki senkit ezekből a beszélgetésekből, még a gyermekeit sem. A gyerekek gyakran magukat hibáztatják, ha a szüleik megbetegszenek, ezért fontos nekik elmagyarázni, hogy mi és miért történt.

Szexuális élet és intimitás pitvarfibrilláló betegeknél

Az intimitás és a szexuális élet gyakran nagy aggodalmat vált ki azoknál, akiknél pitvarfibrillációt diagnosztizáltak. Egy felmérés eredménye alapján minden harmadik pitvarfibrilláló beteg kerülte a nemi életet, mert félt, hogy a szex szívritmuszavar érzést vált ki.

Az is gyakori, hogy a pitvarfibrilláló beteg szexuális partnere aggódik amiatt, hogy a szex árthat a partnere egészségének és szívének. Ez azt eredményezheti, hogy a partnerek magabiztossága csökken a szex terén és elvesztik a szexuális élet iránti érdeklődésüket. Ez viszont kedvezőtlenül befolyásolhatja a kapcsolatuk alakulását.

Miként a testmozgás összes típusa, úgy a szex is jótékony hatású a szíve egészsége és az általános jólléte szempontjából. A szex erősíti a szíve izmait, enyhíti a stressz következményeit és serkenti az immunrendszerét.

Néha a pitvarfibrilláció merevedési zavart okozhat. A pitvarfibrilláció kezelésére felírt egyes gyógyszerek szintén ilyen problémát okozhatnak. Beszélje meg az orvosával, ha gondok vannak a szexuális életével, mert előfordulhat, hogy az orvosai módostani tudnak a szedett gyógyszerein vagy egyéb módon is segíteni tudnak.

Akkor is feltétlenül beszéljen az orvosával, ha potencianövelő szert kíván szedni, mert ezek a gyógyszerek befolyásolhatják a szívműködést is. A potencianövelő készítmények közé tartoznak a gyógyszerek (pl. Viagra) és a gyógyhatású készítmények is.

Mit kell tudnom a testmozgásról, ha pitvarfibrillációval élek?

Ha először állapítanak meg Önnél pitvarfibrillációt, akkor esetleg aggódhat, hogy a testmozgás ritmuszavart válthat ki vagy ronthat az Ön állapotán. Épp ellenkezőleg: a testmozgás rendkívül fontos a tartós szív-érrendszeri egészsége és jólléte szempontjából. A rendszeres testmozgás az alábbi kedvező következményekkel jár együtt:

  • csökkenti Önnél a szélütés kockázatát;
  • enyhíti a pitvarfibrilláció tüneteit;
  • idővel csökkentheti a nyugalmi szívverésszámát;
  • csökkenti Önnél az egyéb szívbetegségek kockázatát;
  • segít Önnek a fogyásban vagy a normális testsúly megőrzésében;
  • javítja a hangulatát és a jóllétét.

A testmozgás elkezdése előtt mindenképp kérje ki szívgyógyásza tanácsát, hogy mennyire intenzíven mozoghat. Szükség esetén terheléses EKG-t is végezhetnek, hogy tanulmányozzák, hogyan reagál a szervezete, a pitvarfibrillációja és a szívverésszáma fizikai terhelésre. Szívgyógyászati rehabilitációs programban is részt vehet a lakóhelyén (pl. helyi szívegyesületek stb.), ahol Önhöz hasonló betegekkel mozoghat együtt és cserélhet tapasztalatot.

Ha korábban nem végzett rendszeres testmozgást, vagy ha úgy érzi, hamarabb kifárad, akkor csak lassan, fokozatosan növelje a testmozgás intenzitását. Ahogy egyre többet mozog majd, az energiaszintje javulni fog, és egyre több testmozgást tud majd elvégezni. Például sétáljon kezdetben napi 5-10 percet a háza/lakása környékén. Ha ez megy, akkor naponta egy perccel növelje meg a sétára szánt időt. Ha nem megy, akkor iktasson be rövid pihenési időszakokat, de akkor is sétáljon napi 5-10 percet. Ideális esetben a cél az, hogy hetente legalább ötször 30 perces időszakot testmozgással töltsön.

A testmozgásnak nem kell nagyon intenzívnek lennie, lehet akár alacsony vagy közepes intenzitású testmozgás, mint pl. gyaloglás vagy kerékpározás sík terepen. Ha emelni akarja a terhelés szintjét, ez esetben beiktathat néhány emelkedőt az útvonalába, de előtte megfelelően melegítsen be. Az olyan típusú testmozgás, mint a jóga, Pilates-torna stb, szintén előnyös lehet az Ön szívverésszámának csökkentésében.

Az alábbi teszt segíthet eldönteni, hogy megtalálja a testmozgás Önnek megfelelő intenzitását:

  • Ha a testmozgás szintje megfelelő az Ön számára, olyankor azt kell éreznie, hogy a szíve gyorsabban és erősebben ver, de Ön még kényelmesen tud mozgás közben beszélni.
  • Ha túl kevés levegője van ahhoz, hogy beszélni is tudjon, akkor célszerű egy kicsit lassítania.
  • Ha még énekelni vagy fütyörészni is tud, akkor fokozhatja a testmozgás erősségét.

Fontos! Ha a testmozgás során mellkasi diszkomfortot vagy -fájdalmat, megszédülést, ájulásszerű érzést vagy kifejezett légszomjat tapasztal, akkor azonnal hagyja abba a mozgást, és beszéljen a szívgyógyászával!


A betegtájékoztatóban szereplő adatok forrása:

1.       Massimo Zoni-BerissoFabrizio LercariTiziana Carazza, and Stefano Domenicucci: Epidemiology of atrial fibrillation: European perspective; Clin Epidemiol. 2014; 6: 213–220. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4064952/)

2.       The ESC Textbook of Cardiovascular Medicine, 2009 Edition

3.       UpToDate materials, Patient Education: Atrial Fibrillation

Adjusting to life with atrial fibrillation; https://www.heartfoundation.org.nz/your-heart/hearthelp/atrial-fibrillation/living-with-af#newly-diagnosed

Megjegyzés hozzáadása

Your email address will not be published.

Top