Élet pitvarfibrilláció és véralvadásgátló kezelés mellett – gyakorlati tanácsok: táplálkozás, vérzések, szellemi jólét megőrzése

Élet pitvarfibrilláció és véralvadásgátló kezelés mellett – gyakorlati tanácsok: táplálkozás, vérzések, szellemi jólét megőrzése

  1. Milyen élelmiszereket fogyaszthatok és melyeket nem, ha pitvarfibrillációval élek?

Pitvarfibrilláció esetén a legjobb, ha Ön szívbarát táplálkozást folytat. Erről a típusú táplálkozásról egyéb betegtájékoztatókban olvashat. A szívbarát táplálkozás enyhítheti a pitvarfibrillációja tüneteit, és csökkentheti Önnél az egyéb szívbetegségek kockázatát.

Ha K-vitamin antagonista típusú gyógyszert vagy új típusú véralvadásgátlót szed, az erre vonatkozó étrendi tanácsokat a korábbi fejezetekben (korábbi blogbejegyzések) találja meg.

Ha ritmuszavar-ellenes gyógyszert szed, pl. Cordarone-t, akkor nem ehet grépfrútot vagy nem ihat grépfrútlevet, mert a grépfrút csökkentheti a gyógyszere hatásosságát. Minden esetben olvassa el az adott gyógyszer betegtájékoztatóját a megfelelő információkért; tapasztalatból mondom, hogy az orvosa nem fogja ilyesmire felhívni a figyelmet (magamat is beleértve), mert ezeket az információkat általában ő sem tudja fejből.

Emellett korlátozza vagy kerülje a pitvarfibrillációt kiváltó anyagok, pl. az alkohol vagy koffein fogyasztását. Ezzel kapcsolatos részletesebb információt korábbi blogbejegyzésekben talál.

Mit kell tennem, ha úgy gondolom, vérzés alakult ki nálam?

Azonnal hívja fel a kezelőorvosát (háziorvosát), ha

  • Az előírtnál több tablettát vett be a véralvadásgátlóból;
  • Súlyos balesetet szenvedett vagy elesett, nagyon beütötte a fejét vagy más egyéb testrészét, vagy egyéb olyan sérülés érte Önt, amely vérzést okozhat.
  • A vérzés alábbi lehetséges jeleit tapasztalja:
  • Émelyeg, hányingere van, esetleg friss vért hányt vagy a hányadéka olyan színű, mint a kávézacc;
  • A széklete véres vagy szurokfekete;
  • Fáj a feje, szédül, nehezen tud beszélni, vagy az egyik karja vagy lába nagyon elgyengül vagy lebénul (agyvérzés jele lehet);
  • Orrvérzés vagy egyéb olyan látható vérzés alakul ki Önnél, amely nem áll el magától;
  • Sötétpiros vagy barnás színű (mint a kóla) a vizelete;

Arról is számoljon be az orvosának, ha:

  • Gyakran vérzik a fogínye fogmosás után;
  • Erős vérzése van havi vérzés alatt vagy két menstruáció között;
  • Ha beüti valamelyik testrészét, akkor a szokásosnál nagyobb véraláfutás alakul ki Önnél;
  • Hasmenése van, hányt vagy több mint egy napig nem tudott enni;
  • Lázas (38 fok feletti a testhőmérséklete);
  • Bármilyen okból nem tudja bevenni a gyógyszereit.

    Tehetek-e bármit, amivel csökkenthetem a vérzés kockázatát?

Igen, tehet. Figyeljen az alábbiakra:

  • Kerülje az olyan tevékenységeket, amelyek eleséshez vezethetnek, pl. ne gyalogoljon csúszós úton vagy felületen (síkos járda, felmosott padló stb) és ne álljon fel magasabb helyekre, pl. nem stabil székre vagy létrára.
  • Ne űzzön sérülésveszélyes sportokat.
  • Körültekintően használja a hegyes, éles eszközöket (pl. kés, fűrész, fejsze, éles szerszámok, borotva stb.), vagy lehetőség szerint kerülje ezek használatát; súlyos vérzést okozhatnak.
  • Autóban mindig csatolja be a biztonsági övét, kerékpározáskor, motorozáskor pedig viseljen bukósisakot.
  • Kerülje a jelentős alkoholfogyasztást, mert az fokozhatja a vérzés kockázatát. Napi 1-2 egység alkoholnál ne fogyasszon többet. 1 egység alkohol kb. 3 dl sörnek, 1,5 dl bornak vagy 4 cl tömény italnak felel meg.
  • Ha új orvost keres fel, fogorvoshoz megy, vagy ha műtétje vagy egyéb orvosi beavatkozása lesz, akkor közölje az orvosaival, hogy véralvadásgátló gyógyszert szed, és mondja el azt is, hogy melyik készítményt szedi.

    Hogyan őrizhetem meg a szellemi jóllétemet a pitvarfibrilláció diagnózisa után?

Mindenki másképp éli meg a pitvarfibrillációját. Néhány beteg jól megbirkózik az új helyzettel, míg másoknak a pitvarfibrilláció diagnózisa rendkívül ijesztő lehet, amely a magabiztosság elvesztéséhez, de akár szorongáshoz vagy depresszióhoz is vezethet.

Ha nyomott hangulatban van, számos pozitív lépést tehet, hogy javítson a mentális állapotán és a jóllétén. Például:

  • mozogjon rendszeresen;
  • aludjon eleget, az alvása legyen pihentető;
  • táplálkozzon egészségesen;
  • beszéljen a barátaival és a családjával arról, hogy hogyan érzi magát;
  • esetleg találhat önsegítő csoportot a lakhelye közelében.

A betegek egy részénél ezek a lépések önmagukban nem elégségesek a mentális jóllét javításához. Ha a negatív érzései néhány hétnél tovább tartanak vagy szélsőségesen negatívak, akkor mihamarabb keresse szakember (pl. pszichológus, pszichiáter) segítségét.


A betegtájékoztatóban szereplő adatok forrása:

1.       Massimo Zoni-BerissoFabrizio LercariTiziana Carazza, and Stefano Domenicucci: Epidemiology of atrial fibrillation: European perspective; Clin Epidemiol. 2014; 6: 213–220. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4064952/)

2.       The ESC Textbook of Cardiovascular Medicine, 2009 Edition

3.       UpToDate materials, Patient Education: Atrial Fibrillation

Adjusting to life with atrial fibrillation; https://www.heartfoundation.org.nz/your-heart/hearthelp/atrial-fibrillation/living-with-af#newly-diagnosed

Megjegyzés hozzáadása

Your email address will not be published.

Top